Cafetaria ‘t Klumpke
Peter Klumpkens

24 februari 2018

Honderden inwoners van Leende zijn sinds eind 2016 anders gaan eten. Diverse lokale ondernemers hebben daar de afgelopen periode op ingespeeld. Zij focussen op een nieuw segment en schenken daarbij meer aandacht aan de LCHF leefstijl. Gelukkig zag Peter Klumpkens, eigenaar van Cafetaria ‘t Klumpke in Leende, vooral uitdagingen. Dat hij de juiste keuzes heeft gemaakt blijkt uit zijn gewichtsverlies van 17 kilo en de omzetgroei van 20%.

Niet alle begin is moeilijk…

In eerste instantie dacht Peter: “Een slager verkoopt zijn producten toch wel, maar hoe doe je dat als bakker of eigenaar van een friettent met veelal koolhydraatrijke producten…?”. Zoals het een echte ondernemer betaamt zag hij het echter als een uitdaging om die vraag te beantwoorden.

Na de eerste ondernemersavond van GezondDorp in maart 2016 is Peter allereerst zijn menukaart eens goed gaan bekijken: “Het begin was eigenlijk helemaal niet moeilijk,” geeft hij eerlijk toe. “We hadden bijvoorbeeld al varkenshaas en kipfilet. Friet is te vervangen door meer groenten of een salade. En een uitsmijter of hamburger zonder brood is snel gemaakt…”.

Het is wel wat meer werk…

Al snel daarna ontstond het idee om een menukaart voor GezondDorp te maken. Met daarop aangegeven hoeveel gram koolhydraten een gerecht bevat. “Toen ben ik wel koolhydraten gaan tellen, want je wilt het toch goed doen! En om nog zekerder te zijn van mijn zaakje, heb ik de initiatiefnemers van GezondDorp – Hans en Norbert – de inhoud van de menukaart laten controleren.”

“Overigens kost een GezondDorp menu ons wel wat meer tijd. Elke GezondDorp salade maken we namelijk op het moment van bestelling: vers. En zo passen we bijvoorbeeld ook de saus bij de gerechten af, omdat anders het aantal gram koolhydraten niet klopt met wat er op de kaart staat. En je moet je klanten niet voor de gek houden.”

Image module
Tóch meer friet verkocht in 2017!

Peter kan zien dat ‘t Klumpke regelmatig ‘samengestelde tafeltjes’ heeft. Op de rekening staat dan bijvoorbeeld 1x een GezondDorp menu en 1x een gewoon menu. “De veranderingen hebben dan ook geleid tot nieuwe klanten, want bij ons kan eigenlijk iedereen komen eten. En dat doet men dan ook binnen Leende, maar ook van ver daar buiten.” Op de vraag of hij nog wel friet verkoopt, kan Peter dan ook lachend zeggen “Zelfs meer dan voor het GezondDorp-tijdperk!”.

“We hebben de omzet met 20% zien groeien. En waar de GezondDorp productgroep vorig jaar al op plek 15 stond, is deze dit jaar gestegen naar nummer 7. Dat zien we ook terug in de inkoop van sla: voorheen kochten we 15 kroppen per week, nu 45.”

Nieuwe kansen

Misschien heb je het al gehoord? Op Nieuwjaarsdag heeft Peter het stokje overgedragen aan Marieke Smulders. Ruim 34 jaar stond hij aan het roer van het gezellige schip, zoals hij het zelf zegt, maar na 46 horecajaren vond hij het tijd om het stokje over te dragen. Marieke is nu kapitein op het schip en de ‘oude meester’ zal op de achtergrond nog een beetje bijsturen waar nodig.

Dat ze een losse menukaart voor GezondDorp blijven voeren moge duidelijk zijn! Hoewel er binnenkort wel wat nieuwe gerechten op zouden kunnen verschijnen. Zo spelen ze met de gedachte om onder de omelet een koolhydraatarme boterham te gaan serveren.

Image module
szandje