Nicolet Draisma
Het roer moest drastisch om

23 februari 2020

In februari 2018 belandde Nicolet Draisma (1967) na een black-out bij de huisarts en kreeg de diagnose Diabetes Mellitus type 2. Ze had toen al een fors medisch verleden en was het spuugzat om ziek, zwak en misselijk te zijn. Het roer moest drastisch om.

Ze vertelt: ”Middenin mijn echtscheiding werd ik eind 2001 aangereden door een dronken automobilist en raakte zwaargewond. Na uit mijn auto te zijn gezaagd heb ik ruim een maand in het ziekenhuis gelegen en daarna maanden in een revalidatiecentrum geknokt voor mijn herstel. Door verdriet, pijn, stress en een minimaal budget woog ik toen rond de 70 kilo. In de jaren die volgde probeerde ik op te krabbelen en zo goed mogelijk rond te komen met mijn 2 zoontjes. In 2008 bleek ik een gescheurd middenrif overgehouden te hebben aan het auto-ongeluk waardoor mijn darmen en organen niet meer op hun plaats lagen. Ik had net mijn tweede man ontmoet toen ik een zware operatie moest ondergaan en het hele circus van narcose, pijnstilling, slaapmiddelen begon weer van vooraf aan. Doordat bewegen altijd pijn deed, ik continue onder stress stond en mezelf troostte met lekkers werd ik steeds zwaarder. Op een gegeven moment kon ik niet meer op pad zonder rolstoel. Toen dat ook te zwaar werd kwam er een scootmobiel bij en ging ik steeds verder achteruit: PTSS, straatvrees, slapeloosheid, spastische darm, obesitas. In 2017 kwamen daar nog een acute blindedarmontsteking, twee antibioticakuren, een darmperforatie met weer antibiotica overheen en stond ik op het randje van de afgrond. Mijn goede voornemen voor 2018 was om minder te gaan werken en me serieus te focussen op mijn gezondheid en ik begon aan mijn zoveelste lijnpoging.”

Diabetes heeft mij niet tot patiënt gemaakt. Diabetes is mijn redding!

Ik had het geluk dat mijn huisarts zelf een lowcarb leefstijl volgt en mij de ruimte en begeleiding wilde geven om mijn diabetes eerst zelf aan te pakken met voeding alvorens medicatie voor te schrijven. De TV-serie ‘Hoe word je 100’ keek ik terug op Uitzending Gemist en kocht stapels LCHF kookboeken. Op internet struinde ik van alles af, begon aan een studie Voedingsdeskundige en na wat omzwervingen kwam ik uit bij het online programma van de RealMealRevolution dat me erg aansprak en waar ik me op abonneerde. Vervolgens rolde ik in de activiteiten van GezondDorp Leende, die dezelfde RMR-lijsten hanteert, en voel me daar helemaal op mijn plek. Door gezond, vers, vet, koolhydraatarm, glutenvrij en zo onbewerkt mogelijk te eten ben ik ruim 25 kilo afgevallen en heb ik in 15 maanden mijn diabetes om kunnen keren!! Een geweldig resultaat en er volgde nog meer successen. Mijn darmproblemen zijn verleden tijd, ik kan weer stukjes lopen, mijn rolstoel en scootmobiel heb ik verkocht en ik ben medicijnvrij. Op zo’n wonder, zo’n geschenk had ik nooit durven hopen. Helemaal de oude word ik niet meer, daarvoor heb ik teveel schade opgelopen en dat is okee. Met die beperkingen heb ik leren leven. Maar het is ook winst dat mijn concentratie verbeterd is; eind 2019 heb ik mijn HBO-diploma Voedingsdeskundige gehaald. Er zijn nieuwe vriendschappen gesloten en ik ben vrolijker. Ook heel belangrijk. Ik heb zelfs de spirit gehad om te verhuizen van de rumoerige Randstad naar het gemoedelijke Goeree-Overflakkee. Ons volgende hoofdstuk zie ik hier zonnig in en ik heb ontzettend veel zin om koolhydraatarme kookworkshops te gaan organiseren en mensen te coachen om zich de RMR-leefstijl eigen te maken.

Deze leefstijl heeft mij zoveel goeds gebracht, dat wil ik graag delen. Bijna 14 jaar geleden startte ik met KANNICUHELPEN als administratiekantoor en budgetcoach. Dit coachingsgebied heb ik als ervaringsdeskundige en gediplomeerd Voedingsdeskundige nu uitgebreid op het gebied van omkeren van diabetes en obesitas.

Intrinsieke motivatie

Door een aantal maanden een eet/beweeg/emotie-dagboek bij te houden en 3x per dag mijn bloedsuiker te prikken kreeg ik een heel goed beeld van mijn triggers. Al snel zag ik dat stress en slecht slapen méér van invloed is op mijn glucosewaarden dan voeding. Daarom ben ik gestart met yoga en probeer ik zoveel mogelijk negativiteit uit de weg te gaan. Als ik ergens voor ga zet ik ook door. Het eten op zich vind ik niet moeilijk. Er is zoveel heerlijks te bereiden en ik ben intrinsiek gemotiveerd. Niemand legt me deze leefstijl op. Ik wil het écht zelf. Superirritant vind ik het als mensen commentaar hebben op mijn eten en het beter denken te weten. Lightproducten promoten en 6 kleine maaltijden per dag. Of zeggen: ‘Doe niet zo ongezellig. Neem gewoon insuline, dan kun je alles eten en spuit je wat bij.” Onbegrijpelijk! Mijn focus behoud ik door actief deel te nemen in LCHF Facebookgroepen en het fotograferen van mijn maaltijden voor Instagram. Het lastigst vind ik de balans te vinden qua stressreductie en beweging. Als ik over mijn grenzen ga beland ik gelijk in een neerwaartse spiraal. Als ik slecht slaap heb ik meer pijn en als ik pijn heb slaap ik slechter. Daar blijf ik aan werken.

Favoriete maaltijden

Het ontbijt sla ik meestal over. Meestal eet ik tussen 12:00 en 20:00 uur lunch en diner zonder tussendoortjes. Dat bevalt me goed maar nu het afvallen op een laag pitje staat ga ik mijn lichaam wat meer uitdagen met meer afwisseling. Als lunch eet ik heel graag iets met ei en avocado of een flink gevulde maaltijdsalade. ‘s Avonds eten we graag vis of kip met groente. Ovenschotels scoren ook hoog. Ondanks de stapels boeken kook ik meestal op gevoel met wat er in de aanbieding is. De heftigste verandering vind ik het minimaliseren van fruit. Dat vind ik zo ontzettend lekker, daar snák ik soms naar en geef ik dan aan toe. Het liefst met yoghurt en slagroom om de suikerpiek te dempen.

Als ik op pad ga of op visite, neem ik mijn eigen eten mee. Meestal een Bento-box. Een lunchbox met allemaal vakjes en bakjes zodat je je eten netjes gescheiden kunt houden: een gekookt eitje, blokjes kaas, olijven, rolletje ham, wat noten, snoeptomaatjes, komkommer, radijs, augurk. Of een lekkere salade met zalm of tonijn en zelfgemaakte olijfoliemayonaise. Van die mayo gaat er een pot per week doorheen.

GezondDorp, dat zijn wij!

Heb je zelf ook een mooie verhaal? We horen het graag! We zijn namelijk steeds op zoek naar praktijkverhalen voor op de website van GezondDorp en onze volgende nieuwsbrief. Ook als niet-deelnemer aan het project kun je natuurlijk je verhaal met ons delen. Stuur een mail naar info@gezonddorp.nl.

szandje