Een gezonde leefstijl

Goede voeding is één van de aspecten van een gezonde leefstijl, een gezonde leefstijl bestaat echter uit meerdere componenten die allemaal belangrijk zijn, die elkaar beïnvloeden en die met elkaar in balans moeten zijn. Hierin liggen voor ieder individu de accenten weer anders en in de loop van ons leven zullen hierin grote wisselingen aanwezig zijn. Hieronder een aantal overwegingen daarover.

Goede voeding

Voeding is de allerbelangrijkste basis, het levert je lijf de bouwstenen en brandstoffen waarmee het ALLES moet doen. Als alle andere zaken in je leefstijl optimaal zouden zijn, maar je voedingspatroon is slecht, dan is de kans dat er in de loop van je leven een chronische aandoening (of zelfs meerdere) ontstaat zeer groot. Goede voeding heeft tijd nodig, zowel in (voor)bereiding  als bij het nuttigen ervan. Néém er tijd voor, maak er ruimte voor in je (over)volle dagprogramma!

Wat wel en wat niet; zie daarvoor het aparte deel/document over voeding. GENIET van goede, natuurlijke en nutriëntrijke voeding!

Gezelschap

Geniet van goede voeding liefst samen met anderen; je gezin, familie, vrienden zo veel als dat kan. Mensen zijn groepsdieren. Geen gezin?: kijk of je een groepje kunt vormen met een aantal anderen om samen te koken en eten. Help elkaar met de juiste ingrediënten en lekkere recepten. Ga samen met anderen actieve dingen doen, een uurtje wandelen, een tochtje fietsen, sporten, help elkaar met klussen die moeten gebeuren. Ga samen met anderen leuke of creatieve of culturele dingen doen; de natuur in, fotografie, schilderen, knutselen, handwerken, muziek maken of luisteren, talloze mogelijkheden. Zoek gezelschap op van mensen die je positieve energie geven, versterk elkaar.  Heb tijd en aandacht voor elkaar.

GENIET van elkaar en van het leven!

Volop lichaamsbeweging

Voldoende actieve lichaamsbeweging is zeer belangrijk om je lijf vitaal te houden, om een heleboel processen in je lijf beter en efficiënter te laten verlopen.  Goede voeding als basis van een gezonde leefstijl geeft je ook weer binnen enkele weken of maanden de energie terug om te KUNNEN en te WILLEN BEWEGEN!

Voldoende actieve lichaamsbeweging betekent dat je dagelijks minimaal een half uur, maar liever een uur of meer fysiek actief bent. Wandelen, fietsen, in de tuin werken, hout hakken/zagen, dagelijkse boodschappen doen per fiets of lopend, trappen nemen in plaats van roltrap of lift, op de fiets naar het werk, de hond uitlaten enzovoort. Daarnaast sporten mag natuurlijk ook, maar het belangrijkste is de dagelijkse basis van voldoende lichaamsbeweging, liefst in een natuurlijke omgeving.

GENIET van een actief en fitter lijf!

Slaap en bioritme

Er zijn typische ochtendmensen en typische avondmensen. En mensen die daar tussen in zitten. Iedereen heeft zijn eigen bioritme. Je functioneert het beste als je leeft volgens je eigen bioritme. Een typisch ochtendmens gaat het beste vroeg slapen en vroeg weer op. Belangrijk is voldoende goede slaap; of je nu ochtend- of avondmens bent, zorg dat je in jouw ritme dagelijks 7-8 uur(*) goede slaap hebt. Een goede slaap wordt bevorderd door een koele, stille en goed verduisterde slaapkamer. Liever de laatste uurtjes voor het slapen gaan geen inspannende of stress veroorzakende activiteiten. Niet voor het slapen gaan urenlang zitten turen in de schermverlichting van PC, tablet of smartphone, dat verstoort je natuurlijke melatonine afgifte die vooral door licht-donker wordt gereguleerd en zeer belangrijk is voor een goede slaap en nachtrust.

GENIET van lekker slapen en een uitgerust lijf de volgende ochtend!

(*); dit geldt voor volwassenen, kinderen hebben meer slaap nodig.

Stress

Chronische stress en spanning zijn zeer verstorend voor zowel fysiek als mentaal functioneren. Overvolle agenda’s en dagprogramma’s, allerlei (zogenaamde) verplichtingen, deadlines, files in het verkeer en de jachtigheid van ons huidige leefpatroon in ons overvolle landje zijn hierin grote boosdoeners.

Saneer je agenda en probeer alleen die zaken over te houden die ECHT belangrijk zijn en zaken waarvan je positieve energie krijgt. Dat geeft ruimte in je dagen en in je hoofd. Probeer alle negatieve zaken er zo veel mogelijk uit te krijgen.

GENIET van KWALITIJD, mentale rust en een heldere geest!